JİNEKOMASTİ

Jinekomasti – Erkek Memesinde Büyüme Neden Oluşur?

Erkekler ergenlik dönemine girdiklerinde meme bezlerinde hafif büyüme meydana gelmeye başlar. Erkeklerin meme bezlerinde ve meme yağ dokularında meydana gelen büyüme hormonlardan kaynaklanmaktadır. Ancak geçici bir dönem olması gerekir. Ergenlik bittiğinde devam etmesi erkeklerde jinekomasti problemini beraberinde getirir. Bunun dışında aşırı kilo alıp verme, karaciğer ile ilgili yaşanan bazı sağlık sorunları, testis tümörü gibi farklı nedenlerle de erkeklerde jinekomasti görülebilir. Siroz rahatsızlığı, uyuşturucu kullanımı, bazı kanser türleri ile bazı ilaçların yan etkileri olarak da erkeklerde meme büyümesi sorunu ortaya çıkabiliyor. Genel olarak hangi yaşta ortaya çıktığı konusunda net bir veri belirtmek yanıltıcı olur. Ancak ergenlik döneminde bu problemin sıklıkla ortaya çıktığı bilinir.

shutterstock_472549606-min

Jinekomasti Ameliyatı Kaç Yaşından İtibaren Yapılabilir?

17 yaşında hasta jinekomasti ameliyatı için uygun form almıştır. Ancak tüm ameliyatlarda olduğu gibi hastalara ameliyat için 18 yaşın beklenmesi önerilir. Bu yaştan itibaren istenen her yaşta bu cerrahi operasyon gerçekleştirilebilir.

Jinekomasti Nasıl Anlaşılır?

Hormon analizi, ultrason ya da MR gibi görüntüleme tetkikleri sayesinde jinekomasti teşhisi konabilir. Jinekomasti teşhisinin ardından çeşitli sağlık taramaları yapıldıktan sonra, hastanın talebi, hastanın ameliyata ya da anesteziye engel bir durumunun olmaması gibi koşulların sağlanması durumunda jinekomasti ameliyatı planlanabili

Jinekomasti Ameliyatı Öncesinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Ameliyattan önce hastaların son 10 günde kan sulandırma özelliği olan ilaçları kullanmaması gerekir. Aynı zamanda ameliyat öncesinde 10 gün alkol ve sigara kullanılmaması önemlidir. Bu süre içerisinde hastanın bazı tetkikleri yaptırması gerekir. Bu tetkikler hastanın ameliyata ve anestezi uygulamasına engel teşkil edebilecek bir durumunun olup olmadığını belirlediğinden her hastadan istenir. Ayrıca ameliyat öncesinde MR ya da ultrason gibi görüntüleme tetkiklerinin de yapılması gerekebilir. Hekimin uygulayacağı cerrahi müdahalenin tekniğine ve yapılacak müdahaleye karar vermesi için bu tetkiklerin tamamlanması gerekir.

Ameliyattan Sonra Nelere Dikkat Edilmeli?

Ameliyat lokal anestezi altında gerçekleştirilmiş ise hastanın aynı gün taburcu olması mümkün olabilir. Genel anestezi uygulandığında ise ameliyattan sonra 1 gün klinikte istirahat edilmesi gerekir. Ameliyattan sonra 3 hafta göğüs korsesi kullanılır. 3 hafta sonrasında sadece gündüzleri korse kullanımına devam edilir. Korse 6 hafta sonrasında kullanılmaz. Korsenin kullanımı son derece kolay olduğundan hastalarda herhangi bir rahatsızlığa sebebiyet vermez.

Operasyon sonrasında hafif ağrı, morluk, ödem ve kızarıklık olması normaldir. Yaklaşık 3 gün sonrasında bu hisler ortadan kalkar. Ancak 6 ay boyunca bazen batma ve yanma hissi oluşabilir. Ameliyattan 2 hafta geçtikten sonra denize veya havuza girilebilir.

Ancak ameliyattan sonra 6 hafta boyunca sauna, buhar banyosu ya da solaryum gibi vücutta ödem oluşmasına sebebiyet verme riski bulunan aktivitelerden uzak durulması gerekir. Ameliyat sonrasında banyo yapma izni verildiğinde hastanın uzun süre buharlı ortamda kalmayacak şekilde banyo ve duş yapması önerilir.

Hastaların merak ettiği hususlardan biri de ne zaman araba kullanabilecekleri oluyor. Ameliyattan 3 ila 4 gün sonrasında araba kullanılabilir. Bunun için öncelikle kollardaki hassasiyet hissinin azalması beklenmelidir. Bu his genellikle 3 günde azaldığından bu sürenin sonunda hasta kollarını daha aktif kullanabilir ve güvenli bir sürüş yapabilir.

Ameliyat sonrasında hastaların neredeyse tamamı ameliyat bölgesinde sertlik hissi yaşar. Herhangi bir rahatsızlık vermeyen sertlik hissi yaklaşık 3 ay devam edebilir. Bu sürenin sonunda azalarak kayboluyor ve memelerde hedeflenen görüntü bu süre sonunda tam olarak ortaya çıkabiliyor. Bu nedenle ameliyat sonrası göğüs bölgesinde sertlik hissi hastalarda herhangi bir endişeye sebebiyet vermemelidir. Kliniğimizde hastaları ameliyat öncesinde tüm detaylarıyla bilgilendiriyoruz.

Jinekomasti Riskinden Korunmak Mümkün mü?

Her erkek, her yaşta jinekomasti problemi ile karşılaşabilir. Çünkü daha önce de belirttiğimiz gibi karaciğerde meydana gelen sağlık sorunlarından kullanılan bazı ilaçların yan etkilerine kadar pek çok nedene bağlı olarak bu sorun ortaya çıkabiliyor. Özellikle 60 yaş üzeri erkeklerde vücutta sarkmanın meydana gelmesiyle birlikte yağ dokusu az olsa da sarkık bir meme görünümü yani birinci evde jinekomasti oluşabiliyor. Bu nedenle erkeklerin riski en aza indirgemek için dikkat etmeleri gereken bazı hususlar bulunuyor. Jinekomasti riskini düşürmek için yapılabilecekleri şu şekilde sıralayabiliriz:

Sağlıklı beslenmeyi alışkanlık haline getirin
Bol su tüketimine yaşam boyu dikkat edin
Alkol ve uyuşturucu kullanımından uzak durun
Kullandığınız ilaçları kontrol ederek jinekomastiye neden olup olmadığı hususunda doktorunuza danışın.
Vücut geliştirme için kullanılan steroid ve androjen gibi çeşitli takviyeleri, profesyonel bir beslenme uzmanına danışmadan almayın.